Polska Żałoba tak molu to jest gotyckie
Opis przedmiotu
Bo wiekiem XIX inspirowany jest gotyk!
Tagi: #goth, #biżuteria patriotyczna,
Więcej informacji
dodane przez Nulka88
Zaloguj się, aby dodać komentarz
dodane: 28-10-2015 21:33
dodane: 08-05-2012 19:13
dodane: 16-01-2012 11:10
dodane: 15-11-2011 14:53
Cieszę się, że przynajmniej w ogóle o tym u Ciebie na wykładach mówili, bo ja dowiedziałam się sama przypadkiem ;) cieszę się też, że Ci się to przyda :)
Wydaje mi się, że to ciekawa rzecz, warta przynajmniej wspomnienia na histroii ;)
dodane: 07-11-2011 12:37
dodane: 04-11-2011 16:05
dodane: 04-11-2011 15:55
Tak, styl żałobny był wprowadzony przez królową Viktorię, ale pomyślałam, że pewnie mało osób zna tę naszą część historii tego stylu - do którego to ja - jeszcze jako dzieciak się odwoływałam. Nie uczą tego w szkole, a szkoda, sama dowiedziałam się o tym przypadkiem (na wycieczce w muzeum, a potem w gazecie).
Z jednej strony zgodzę się - może i inspiracje, ale z drugiej... zależało mi, aby zaciekawić osoby przeglądające "stylizacje gotyckie" (bo w końcu do takich i ta część się zalicza) tą naszą historią :) Uważam, że choć jest tragiczna, jest też piękna i jednak pełna zwycięstw i wielu bohaterów.
dodane: 04-11-2011 10:51
dodane: 04-11-2011 07:12
Każdemu się przyda
Też uważam,że bardziej pasowałoby w 'inspiracjach', jednak cieszę się, że w ogóle znalazł się tu taki temat :D No i przepiękne foty!
dodane: 03-11-2011 18:15
dodane: 03-11-2011 15:22
Zakazano również białych dodatków czy wykończeń ubiorów oraz typowych dla mody żałobnej czarnych akcesoriów (zarządzenia z 2 listopada 1963 roku). Jedynie wierzchnie okrycia mogły być wykonane z czarnego materiału, ale nie białego. Jeśli chodzi o mężczyzn – żałoby zakazano im całkowicie.
Z zakazami kobiety radziły sobie używając zamiast białych czy czarnych- elementów fioletowych, czyli w kolorze tak zwanej półżałoby. Bądź, co miało mieć miejsce w Wilnie – wychodząc na ulicę, opinały czarną suknię kawałkiem kolorowego materiału[38]. Dopiero w 1866 roku, gdy rząd carski ogłosił amnestię – żałoba narodowa skończyła się na dobre"
dodane: 03-11-2011 15:22
Wypadki warszawskie 1861, wybuch powstania styczniowego w 1863, a później jego klęska i związane z nią represje mogłyby implikować, że kobiety zapomną o modzie i przestaną podążać zwłaszcza za wytycznymi z zagranicy. Przeciwnie, wykształciła się wyjątkowa formuła, która ponadto miała obowiązkowy charakter – nieprzestrzeganie jej uznawano za zdradę. Warszawa, jak trafnie ujmuje Możdżyńska-Nawotka, przodowała w odzieżowych manifestacjach[31]- co może być ważne, jako, że portretowana pochodziła ze środowiska warszawskiego.
Czarne suknie miały wysoko zabudowane staniki, wykończone białym kołnierzykiem i mankietami. Spódnice były obfite i szerokie, a co najważniejsze – rozpięte na krynolinie. Pomimo, że nie widać na obrazie spodu spódnicy, łatwo się domyślić jej charakteru z uwagi na opracowanie części tuż pod pasem. Spódnica niewątpliwie została ułożona na metalowym i szerokim stelażu, stanik dopasowano ściśle do ciała kobiety, a bufiaste, długie rękawy rozszerzono w kierunku dłoni. Z jednej strony zastosowanie takiej konstrukcji odpowiada ówczesnej modzie francuskiej, której – jak pisze Sieradzka – nawet największe patriotki nie mogły się oprzeć[32]. Z drugiej – sprzyjało to zadaniom konspiracyjnym – w obszernych fałdach łatwo można było ukryć przemycane tajne dokumenty, odezwy, ulotki, a nawet broń[33]. W stosunku do francuskiego wzorca, różnica polegała na skromności tak uformowanej sukni – przede wszystkim rezygnacji z dużych dekoltów[34], zastosowania matowych lub półmatowych tkanin oraz rezygnacji z koloru.
Stroje jasne pojawiały się niezmiernie rzadko – jedynie podczas ślubów czy świąt patriotycznych, jak 3 Maja. Symbolicznego znaczenia nabrała wtedy zarówno czerń, a także biel, która już od XVIII wieku budziła wolnościowe skojarzenia, a którą stosowano głównie w dodatkach.
Jako najwłaściwsze do żałobnego ubrania zalecano szale i chusty tarlatanowe. Jeśli chodzi o fryzury, młodym dziewczętom sugerowano warkocze przywodzące na myśl staropolską prostotę, a mężatkom – gładkie zaczesanie włosów do tyłu i zebranie ich na karku w węzeł[35]. Takiego uczesania można domyślić się u portretowanej.
Charakter żałobny ubiorów podkreślało nie tylko zastosowanie czarnej tkaniny do sukni, ale także brak ozdób, wszelkich przejawów zbytku, zamożności, jako że patriotki zrzekły się swych kosztowności na rzecz Rady Narodowej. W Polsce, jak w Europie, złote ozdoby zastąpiła biżuteria wykonywana z lawy wulkanicznej, rogu i czarno oksydowanej stali. Motywy, jakie mogły się pojawić to jedynie tematy martyrologiczne czy religijne – kajdany, korona cierniowa, krzyżyki, krzyż z sercem i kotwicą, czyli Wiara, Nadzieja i Miłość. Ściskający talię pasek mogła spinać prosta metalowa klamra, do której niekiedy przytwierdzano kilka rzędów metalowych kółeczek, na wzór ozdób noszonych przy krakowskim męskim stroju ludowym"
dodane: 03-11-2011 15:19
MagdalenaLena82 zaprasza:
Nowe Torebki i ubrania zapraszam !